Zgłaszamy wystąpienie zapalenia błony naczyniowej oka i pseudojażnicy u pacjentów z AIDS, którzy otrzymywali połączenie klarytromycyny, ryfabutyny i ethambutolu w leczeniu bakteriemii zespołu Mycobacterium avium.
Prowadzimy prospektywne, randomizowane, wieloośrodkowe badanie porównujące dwa doustne schematy wielolekowe do leczenia bakteriemii kompleksu M. avium u dorosłych z AIDS. W dniu 5 listopada 1993 r. Do badania weszło 119 pacjentów, z których 59 zostało przydzielonych do otrzymywania schematu dawkowania 1000 mg klarytromycyny dwa razy dziennie, 600 mg ryfabutyny dziennie i 15 mg etambutolu na kilogram masy ciała dziennie. Do tej pory pseudojażówka, charakteryzująca się żółtą pigmentacją skóry, ale nie twardówką, rozwinęła się u 13 pacjentów w ośmiu ośrodkach. Stężenie bilirubiny w surowicy było prawidłowe u wszystkich pacjentów z wyjątkiem jednego, u których poziom był nieznacznie podwyższony (46 .mol na litr). Żółta pigmentacja skóry nie jest związana ze świądem lub innymi objawami. Pseudojażnicę odnotowano w 12. tygodniu badania u ośmiu pacjentów oraz między 10 a 28 tygodniem w pozostałych.
Ponadto rozpoznano ostre zapalenie błony naczyniowej u 23 pacjentów z 15 ośrodków. Zapalenie błony naczyniowej było obustronne u 16 pacjentów i jednostronnie u 7 i rozwinęło się po średnio 65 dniach (zakres od 27 do 197). Poddano go miejscowo kortykosteroidom i substancjom rozszerzającym źrenicę, z ogólnie korzystną odpowiedzią, chociaż trzej pacjenci wymagali witrektomii, a jeden został pobrany do ciała szklistego z wstrzyknięciem dożylnym antybiotyków na zapalenie tak ciężkie, że naśladowało zakaźnego zapalenia wnętrza gałki ocznej. Sześciu z tych pacjentów miało zapalenie błony naczyniowej oka i pseudo-opróżnienie. Ponieważ nie zaobserwowano ani zapalenia błony naczyniowej, ani pseudoja- dycji w innym ramieniu leczenia tego badania, składającym się z ryfampicyny, ethambutolu, ciprofloksacyny i klofazyminy, te dwa działania niepożądane są wyraźnie związane ze schematem leczenia. Uważamy, że pseudojażalność można przypisać ryfabutynie, ponieważ ten niekorzystny efekt odnotowano u pacjentów zakażonych HIV otrzymujących duże dawki ryfabutyny.1 Przyczyna zapalenia błony naczyniowej jest mniej pewna, ale odnotowano dwa przypadki u pacjentów zakażonych HIV otrzymujących wysokie dawki (od 1800 do 1950 mg dziennie) ryfabutyny.1 Nie jesteśmy świadomi doniesień o zapaleniu błony naczyniowej, przypisywanych leczeniu klarytromycyną lub ethambutolem, a brak takich doniesień został potwierdzony przez producentów tych dwóch czynników. Kontynuujemy badania nad powiązaniem zapalenia błony naczyniowej i pseudoja- dycji z tym konkretnym schematem leczenia i przeprowadzamy bardziej szczegółowe analizy farmakologiczne. Ponadto, Komitet ds. Przeglądu Bezpieczeństwa i Skuteczności Kanadyjskiej Sieci ds. Prób HIV opracował ostatnio zalecenie zmniejszenia dawki ryfabutyny do 300 mg na dobę i przerwania tego leku u pacjentów z zapaleniem błony naczyniowej oka.
Stephen D. Shafran, MD
University of Alberta, Edmonton, AB T6G 2B7, Kanada
Jean Deschenes, MD
Mark Miller, MD