Wirus Zika związany z zapaleniem mózgu i mózgu

Wirus Zika (ZIKV) rozprzestrzenia się obecnie szeroko, a jego spektrum kliniczne pozostaje kwestią badawczą. Świadczy o związku między zakażeniem ZIKV a anomaliami związanymi z urodzeniem mózgu1. Zwiększona częstość występowania niektórych obwodowych zespołów nerwowych wśród dorosłych odnotowano podczas epidemii w Polinezji Francuskiej4,5 i Brazylii 1,2, ale brak formalnego związku z infekcją ZIKV pokazane. Opisujemy przypadek zakażenia ośrodkowego układu nerwowego za pomocą ZIKV, który był związany z zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych u osoby dorosłej.
81-letni mężczyzna został przyjęty na oddział intensywnej opieki medycznej (ICU) 10 dni po 4 tygodniowym rejsie w rejonie Nowej Kaledonii, Vanuatu, Wysp Salomona i Nowej Zelandii; w tamtym czasie donoszono mu o doskonałym zdrowiu. Podczas badania lekarskiego był gorączkowy (39,1 ° C) i w stanie śpiączki (Skala Glasgow w skali Coma Scale 6 w skali od 3 do 15, z niższymi wynikami wskazującymi na obniżony poziom świadomości) z hemiplegią lewej strony, niedowład z prawej strony kończyna górna, normalna reakcja na odruchy ścięgien i znak Babińskiego po lewej stronie. Tchawica pacjenta została intubowana i rozpoczęta wentylacja mechaniczna; przejściowa wysypka została zaobserwowana w ciągu następnych 48 godzin.
Rysunek 1. Obraz 1. Obrazowanie mózgu.MRI z zastosowaniem obrazowania z odzyskiwaniem płynu z osłabionym odwróceniem inwersji (FLAIR) ujawniło podkorowe hiperwentylacje istoty białej w prawym przednim regionie, prawy rejon ciemieniowy (panel A), prawy skroniowy region potyliczny (panel B) i obustronne obszary rolandyczne (panel A). Lekka hiperintensywność prawej szczeliny rolandycznej (panel A, strzałka) sugeruje zapalenie opon mózgowych. Wielokrotnie przerywane hiperintensywności w sekwencjach ważonych dyfuzją sugerują ogniska niedokrwienne (panel C). MRI z obrazowaniem FLAIR i sekwencjami ważonymi dyfuzją przeprowadzono przy użyciu jednostki 3 M MRI (Magnetom Verio, Siemens). Obliczony angiogram tomograficzny wykazuje nieregularne zwężenie prawej tętnicy wywoływanej przez tętnice oskrzelowe (panel D, strzałki). Angiografię przeprowadzono przy użyciu systemu skanującego Discovery CT750 HD (GE Medical Systems).
Rezonans magnetyczny (MRI) mózgu sugerował zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych. Występowały asymetryczne podkorowe hiperintensywne istoty białej na obrazach z osłabionym płynem odwracającym inwersję (FLAIR), wielokrotnych interpunkcyjnych hipnotensjach na sekwencjach ważonych dyfuzją, które wywoływały ogniska niedokrwienne, oraz niewielkiej hiperintensywności prawej szczeliny rolandowej, która wywoływała zapalenie opon mózgowych (ryc. 1). Obliczenia tomografii komputerowej wykazały nieregularne zwężenie prawej tętnicy modzelowatej.
Nakłucie lędźwiowe wykonano pierwszego dnia, a wyniki analizy płynu mózgowo-rdzeniowego (CSF) sugerowały zapalenie opon mózgowych: liczba leukocytów wynosiła 41 na milimetr sześcienny (przy 98% leukocytach wielojądrzastych), poziom białka wynosił 76 mg na decylitr; stosunek CSF do stężenia glukozy we krwi wynosił 0,75. Pacjent był początkowo leczony amoksycyliną, cefotaksymem, gentamycyną i acyklowirem, ale te środki przeciwdrobnoustrojowe zostały zatrzymane w dniu 5. Badania dotyczące zarówno CSF, jak i krwi w przypadku innych zakażeń były nieodwracalne (patrz Dodatek dodatkowy, dostępny z pełnym tekstem tego listu at), z wyjątkiem dodatniego wyniku dla ZIKV w teście łańcuchowej reakcji odwrotnej transkryptazy-polimerazy CSF (próg cyklu, 34). ZIKV hodowano w hodowli z CSF na linii komórkowej Vero (patrz Dodatek dodatkowy). Wszystkie te wyniki potwierdzają rozpoznanie zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych wywołanego przez ZIKV.
Kilka elektroencefalogramów nie wykazało żadnych bezpośrednich objawów, które sugerowałyby padaczkę podczas leczenia lewetyracetamem (który był podawany po raz pierwszy na OIOM-ie, ponieważ drgawki były podejrzewane jako jeden z mechanizmów pierwotnego zaburzenia świadomości). Spontaniczne pobudzenie nastąpiło w ciągu 24 godzin po intubacji, a wentylacja mechaniczna została odstawiona od piersi w dniu 2. W tym czasie pacjent był obudzony, ale miał przestrzenne urojenie z wizualnymi i kinestetycznymi halucynacjami i utrzymującą się słabością (2/5) lewego ramienia. Jego stan neurologiczny nadal się poprawiał bez specjalnego leczenia. Został zwolniony z OIOM w dniu 17, a jego funkcja poznawcza została w pełni wyleczona do 38 dnia. Miał on resztkową słabość (4/5) lewej ręki. Lekarze powinni mieć świadomość, że ZIKV może wiązać się z zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych.
Guillaume Carteaux, MD, Ph.D.
Assistance Publique-Hôpitaux de Paris, Créteil, Francja

Marianne Maquart, Ph.D.
Francuski Instytut Biomedyczny Instytutu Badań Medycznych, Marsylia, Francja
Alexandre Bedet, MD
Damien Contou, MD
Pierre Brugi?res, MD
Slim Fourati, MD, Ph.D.
Laurent Cleret de Langavant, MD, Ph.D.
Assistance Publiq
[hasła pokrewne: trychologia, dermatolog, endometrioza leczenie ]
[hasła pokrewne: protezy acetalowe, skierowania do sanatorium ze zwrotów, dna moczanowa objawy zdjecia ]