Terapia hormonem tarczycy u starszych osób z subkliniczną niedoczynnością tarczycy

Zwracamy uwagę na pewne ograniczenia w innym informacyjnym raporcie Stott i in. Zastąpienie hormonu tarczycy u nieleczonych starszych osób z subkliniczną niedoczynnością tarczycy – Randomizowana kontrola z kontrolą placebo (ZAUFANIE) (wydanie z 29 czerwca) .1 Wyniki dotyczące wolnej tyroksyny podano tylko jako wartości wyjściowe przed rozpoczęciem leczenia; wartości po leczeniu byłyby pomocne w interpretacji danych. Również poziom lipidów powinien zostać uwzględniony w ocenie ryzyka sercowo-naczyniowego, ponieważ niedoczynność tarczycy jest znaną przyczyną potencjalnie odwracalnej hiperlipidemii.2 Pacjenci z hiperlipidemią i subkliniczną niedoczynnością tarczycy mogą być kandydatami do próby suplementacji tyroksyną.
Co więcej, związek między subkliniczną niedoczynnością tarczycy a chorobą serca pozostaje niejasny. 3.4 Stott i in. zaobserwowali brak równowagi między grupą lewotyroksyną a grupą placebo w szacunkowych punktach dotyczących zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych i zgonów z dowolnej przyczyny. Ten trend, choć nieistotny statystycznie ze względu na niewielką liczbę pacjentów, jest jednak niepokojący. Czy zgony z jakiejkolwiek przyczyny zostały skazane? Jeśli tak, to ile było nagłych zgonów i jak ci pacjenci byli reprezentowani w grupie lewotyroksyny i grupie placebo? Takie dodatkowe dane mogą być cenne, gdy klinicyści oceniają potencjalne ryzyko związane z dyskrecjonalną suplementacją hormonu tarczycy u pacjentów w podeszłym wieku z subkliniczną niedoczynnością tarczycy.
Amie Ogunsakin, MD
Solomon S. Solomon, MD
Samuel Dagogo-Jack, MD
University of Tennessee Health Science Center, Memphis, TN

Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
4 Referencje1. Stott DJ, Rodondi N, Kearney PM, et al. Terapia hormonem tarczycy u osób starszych z subkliniczną niedoczynnością tarczycy. N Engl J Med 2017; 376: 2534-2544
2. MD Danese, Ladenson PW, Meinert CL, Powe NR. Wpływ leczenia tyroksyną na lipoproteiny surowicy u pacjentów z łagodną niewydolnością tarczycy: przegląd ilościowy piśmiennictwa. J Clin Endocrinol Metab 2000; 85: 2993-3001
3. Hak AE, Pols HA, Visser TJ, Drexhage HA, Hofman A, Witteman JC. Subkliniczna niedoczynność tarczycy jest niezależnym czynnikiem ryzyka miażdżycy i zawału mięśnia sercowego u starszych kobiet: badanie rotterdamskie. Ann Intern Med 2000; 132: 270-278
4. Cappola AR, Fried LP, Arnold AM, i in. Stan tarczycy, ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i śmiertelność u osób starszych. JAMA 2006; 295: 1033-1041
Na podstawie wcześniejszych obserwacji obserwacyjnych rozpoczęto badanie TRUST, aby przedstawić dowody na to, czy subkliniczna niedoczynność tarczycy jest przyczynowo związana z chorobą w starszym wieku. Pomimo największego z dotychczasowych badań z udziałem 737 uczestników, nie udało się go rozwiązać w związku z niedoczynnością tarczycy i chorobą sercowo-naczyniową, co podkreślono w sekcji Dyskusja.
Przeprowadziliśmy dwufazowe badanie randomizacyjne z 20 wariantami genetycznymi dla krążących poziomów tyreotropiny i 3 wariantami genetycznymi dla krążących poziomów wolnej tyroksyny2 na podsumowanie danych z badania dotyczącego związku genomewidu składającego się z 60 801 pacjentów z chorobą niedokrwienną serca i 124 504 kontroli z CARDIoGRAMplusC4D Consortium.3 Na podstawie analiz statystycznych, które zostały opisane wcześniej, 4 nie znaleźliśmy żadnych dowodów na związek przyczynowy pomiędzy krążącymi poziomami tyreotropiny lub wolnej tyroksyny a ryzykiem choroby wieńcowej (iloraz szans 0,99 na standardowe odchylenie wzrostu w tyreotropinie, P = 0,83, i iloraz szans 1,02 na standardowe odchylenie wzrostu wolnej tyroksyny, P = 0,74). Tak więc, nawet jeśli badanie TRUST było znacznie większe i miało dłuższy czas obserwacji, prawdopodobnie badacze nie stwierdziliby korzystnego wpływu leczenia lewotyroksyną na częstość występowania choroby wieńcowej, podobnie jak ich wyniki w odniesieniu do innych wyników. .
Nicolien A. van Vliet, MD
Raymond Noordam, Ph.D.
Diana van Heemst, Ph.D.
Leiden University Medical Center, Leiden, Holandia