Uważa się, że po przeszczepieniu choroba przeszczep przeciwko gospodarzowi (GVHD) jest wynikiem wszczepienia limfocytów do produktów krwi1,2. Jeśli okoliczności na to pozwalają, limfocyty T dawcy wywołują atak immunologiczny na tkanki biorcy. Objawami klinicznymi choroby są: gorączka, wysypka, zapalenie wątroby, biegunka, aplazja szpiku kostnego, pancytopenia i zakażenie3. GVHD po transfuzji zwykle można zdiagnozować klinicznie podczas fazy florystycznej. Jednak na wczesnym etapie nie można go łatwo odróżnić od zespołu wstrząsu toksycznego, reakcji na leki ani zakażeń wirusowych. Wczesna diagnoza może pozwolić na bardziej skuteczne leczenie choroby. GVHD po transfuzji występuje, gdy dawcy krwi jest homozygota, a biorca heterozygota pod kątem pewnych antygenów HLA4-13. Dlatego też typowanie HLA nie może zidentyfikować limfocytów dawcy u pacjenta z GVHD po transfuzji. Polimorficzne markery inne niż geny HLA mogą zatem być przydatne w diagnozowaniu tego zaburzenia. W ciągu ostatnich kilku lat doniesienia wykazały zastosowanie polimorfizmów o długości fragmentów restrykcyjnych (RFLP) i sond DNA do udokumentowania przeszczepu po przeszczepie szpiku kostnego i wykrycia mieszanych stanów hematopoetycznych i limfoidalnych chimerowych14,15. Sondy DNA ujawniły również chimeryzm u pacjenta z GVHD16 po transfuzji. Jednak metody te są kłopotliwe i często wykrywają stosunkowo nieinformacyjne wariacje w sekwencjach DNA.
Opisujemy molekularną metodę detekcji DNA dawcy u pacjentów z GVHD po transfuzji, w oparciu o analizę polimorfizmów związanych z różnicami w długości powtórzeń mikrosatelitarnych dinukleotydów lub trinukleotydów. Te polimorfizmy są wysoce informatywne w porównaniu z konwencjonalnymi RFLP i mogą być wykrywane przez amplifikację regionów zmiennych przy zastosowaniu reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR) i elektroforezy produktów.
Opisy przypadków
Pacjent
W grudniu 1992 r. 59-letni mężczyzna przeszedł faryngolaryngektomię z powodu raka przełyku, podczas którego otrzymał cztery jednostki pełnej krwi pełnej. Jego powrót do zdrowia był doskonały aż do ósmego dnia po operacji (dzień 8), kiedy wystąpiła biegunka i gorączka. Jego temperatura wzrosła do 39 ° C każdego dnia, aż do dnia 13, kiedy rumieńka wysypka pojawiła się na jego twarzy. Rumień rozprzestrzenił się na jego ciało w ciągu kilku dni, powodując erupcję przypominającą erytrodermię.
Zaburzenia czynności wątroby wystąpiły w 15 dniu i uległy pogorszeniu; stężenia aminotransferazy asparaginianowej i aminotransferazy alaninowej wynosiły odpowiednio 454 i 378 U na litr w dniu 18. Leukopenia i małopłytkowość rozwinęły się odpowiednio w dniach 11 i 15. W dniu 18 liczba płytek krwi wynosiła 29 000 na milimetr sześcienny, liczba krwinek czerwonych 2 670 000 na milimetr sześcienny, a liczba białych krwinek 1200 na milimetr sześcienny, z różnicową liczbą 6% neutrofili, 50% limfocytów, 36% nietypowych limfocyty i 8 procent innych komórek. Osiemdziesiąt procent komórek jednojądrzastych było CD8-dodatnich. Badanie szpiku kostnego wykazało obecność wyraźnie pozakomórkowego szpiku. Pancytopenia utrzymywała się pomimo codziennych transfuzji płytek krwi i leczenia czynnikiem stymulującym kolonię granulocytów. Biopsja skóry ujawniła martwicę komórek satelitarnych i upłynnienie warstwy podstawowej naskórka
[przypisy: dentus toruń, euromedis szczecin, asertin opinie ]

0 thoughts on “Polimorficzne markery mikrosatelitarne do diagnozy choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi”