Nowe i rozwijające się infekcje XXI wieku

Nie chodzi o to, czy, ale zamiast tego, kiedy nastanie kolejna epidemia. Historycznie choroby zakaźne spowodowały wiele nieszczęścia i, w ten sposób, ukształtowały ludzkość taką jaką znamy dzisiaj. Od dawnych plag mamy nie tylko ślady starszych mechanizmów obronnych, ale także wciąż posiadamy szkielety genetyczne niektórych wirusów, które napłynęły do naszego genomu. Jak ujawni się kolejna epidemia i skąd się ona pojawi. Ta książka jest dobrze zsynchronizowana i umieszcza postrzegane i prawdziwe zagrożenia wirusowe w perspektywie. Tytuł książki Nowe i rozwijające się infekcje XXI wieku może wydawać się proroczy, zważywszy, że pierwsza dekada tego stulecia jeszcze się nie zakończyła. Niemniej jednak książka będzie cennym wkładem w edukację i gotowość. Jego redaktorzy wezwali ekspertów zajmujących się chorobami zakaźnymi z bardzo niedawnej przeszłości do dokumentowania i kompilowania aktualnych i niedawnych zagrożeń, a także dostarczania przykładów ewoluujących podstępnych infekcji, które w niektórych przypadkach są stosunkowo powszechne w naszej populacji. Książka jest podzielona na trzy sekcje: Ewolucyjne choroby zakaźne , Nowo rozpoznane ludzkie wirusy i Powstające wirusy w Azji .
Pierwsza sekcja zaczyna się rozdziałem na temat wirusa Zachodniego Nilu, uderzającego przykładu ustalonej choroby wirusowej, która po przeszczepieniu na nowy kontynent dostosowała i rozszerzyła swoje panowanie w Ameryce Północnej. Rozdział ten przedstawia etap ilustrujący jeden z głównych aspektów pojawiających się chorób zakaźnych – że większość z nich w naturalny sposób zamieszkuje populacje zwierząt, a zatem ma równie ważne znaczenie w dziedzinie weterynarii. Konieczne jest zrozumienie wydarzeń, których kulminacją jest przejście od często nierozpoznanej infekcji zwierząt domowych lub dzikich na choroby ludzi. Choroby odzwierzęce (przenoszone ze zwierząt na człowieka) często mają złożoną dynamikę, czasami prowadząc do ekspozycji międzygatunkowych i zakażenia ludzi; w niektórych przypadkach rozwija się choroba, a w rzadszych przypadkach choroba przenosi się z człowieka na człowieka. Zrozumienie natury tych wydarzeń ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu i kontroli przyszłych epidemii. Na przykład rozdziały back-to-back hantawirusów i wirusów ospy zawierają opisy różnic pomiędzy genetycznie przenoszonymi wirusami RNA i wirusami z bardziej konserwatywnymi genomami DNA. Te kontrastujące rozdziały służą jako przykłady ilustrujące złożoność, która może prowadzić do klinicznie widocznych infekcji zoonotycznych, gdy przekraczają one barierę gatunkową w naiwne ludzkie populacje.
Liczne rozdziały w książce, w tym dotyczące ostrego zespołu oddechowego i ptasiej grypy, ilustrują zmieniające się kontinuum między medycyną ludzką a weterynarią. Problemy zdrowotne, które powodują te infekcje w obu dziedzinach, są wszechstronnie rozwiązywane, a także z perspektywy chorób ludzkich i diagnozy są dobrze przedstawione.
W książce wielorakiej, takiej jak ta, są nieodłączne słabości. Większość rozdziałów obejmuje spektrum, od wirusologii i epidemiologii po prezentację kliniczną i zarządzanie, ale różnią się znacznie siłą i treścią. Jednak te niedociągnięcia są przeważają nad dużą liczbą dobrze napisanych, obszernych rozdziałów o wysokiej jakości Książka ta będzie użytecznym i stosunkowo aktualnym źródłem informacji nie tylko dla ekspertów i badaczy zajmujących się zdrowiem publicznym i chorobami zakaźnymi, ale także dla lekarzy weterynarii i personelu medycznego, a także dla studentów.
Jonathan L. Heeney, DVM, DVSc. (Path.), Ph.D.
University of Cambridge, Cambridge CB3 0ES, Wielka Brytania
ac.uk
[więcej w: wyrostek rylcowaty, cmp berensona, alergo vita bydgoszcz ]

0 thoughts on “Nowe i rozwijające się infekcje XXI wieku”