Hematopoeza kloniczna i miażdżyca

Jaiswal i jego współpracownicy (wydanie z 13 lipca) informują, że obecność krwiotwórczego hematopoezy o nieokreślonym potencjale (CHIP) wiązała się z chorobą niedokrwienną serca. Jednakże zastosowanie mutacji JAK2 V617F jako markera CHIP może być mylące, szczególnie gdy zmutowane obciążenie allelem jest wysokie (do 52% w tym badaniu). W przeciwieństwie do wszystkich innych mutacji, które zostały ocenione przez autorów, JAK2 V617F jest mutacją inicjującą, która powoduje rozregulowanie produkcji krwinek czerwonych i płytek krwi.2 Jest to główne kryterium klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w diagnozie mieloproliferatywnej nowotwory, choroby, które są często diagnozowane po poważnej zakrzepicy, w tym w zawałach mięśnia sercowego.3-5 Jaiswal i współpracownicy uznali, że liczba leukocytów może być wykorzystana do wykluczenia nowotworów mieloproliferacyjnych, podczas gdy liczba hematokrytów i płytek krwi jest o wiele bardziej odpowiednia do tego celu, zwłaszcza w przypadku czerwieticy. vera i nadpłytkowość samoistna. Przy braku pełnej morfologii krwi można spekulować, że wielu pacjentów z wysokim obciążeniem allelem JAK2 V617F jest bardziej niezdiagnozowanych nowotworów mieloproliferacyjnych niż zdrowych nosicieli CHIP. Dlatego sugerujemy, że mutacja JAK2 V617F nie powinna być zawarta w definicji CHIP ze względu na jej specyficzne zaangażowanie w patogenezę nowotworów mieloproliferacyjnych.
Bruno Cassinat, Pharm.D., Ph.D.
Hôpital Saint-Louis, Paryż, Francja
Claire Harrison, MD
Facet i St. Thomas NHS Foundation Trust, Londyn, Wielka Brytania
Jean-Jacques Kiladjian, MD, Ph.D.
Hôpital Saint-Louis, Paryż, Francja
drelich-
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
5 Referencje1. Jaiswal S, Natarajan P, Silver AJ i in. Hemopoeza kloniczna i ryzyko miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej. N Engl J Med 2017; 377: 111-121
2. Spivak JL. Mieloproliferacyjne nowotwory. N Engl J Med 2017; 376: 2168-2181
Full Text Web of Science Medline
3. Arber DA, Orazi A, Hasserjian R. i in. Aktualizacja z 2016 r. Do klasyfikacji nowotworów mieloidalnych i ostrej białaczki przez Światową Organizację Zdrowia. Blood 2016; 127: 2391-2405
4. Tefferi A, Pardanani A. Nowotwory mieloproliferacyjne: współczesny przegląd. JAMA Oncol 2015; 1: 97-105
5. Kiladjian JJ, Giraudier S, Cassinat B. Interferon-alfa w terapii nowotworów mieloproliferacyjnych: celowanie w złośliwy klon. Białaczka 2016; 30: 776-781
Jaiswal i wsp. przekazać wyniki czterech badań kliniczno-kontrolnych, które potwierdzają prawie dwukrotne zwiększenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca u pacjentów z CHIP, wynik, który po raz pierwszy odnotowano w czasopiśmie w 2014 r.2 Autorzy postulują, że mogą być w nim zaangażowane dwa mechanizmy: promocja odpowiedzi zapalnych, co potwierdzono w badaniu z udziałem myszy z knock-outem Tet2 i wzrost liczby komórek szpikowych, odkrycie, które wydaje się być bardziej istotne dla pacjentów z mutacjami JAK2, które stanowią o wiele większe ryzyko niż bardziej powszechne DNMT3A, Mutacje TET2 i ASXL1, w których liczba krwinek pozostaje prawidłowa.
Jednak autorzy nie podają danych odnoszących się do szerokości dystrybucji czerwonych krwinek, która jest jedynym wskaźnikiem liczby krwinek, który, jak wykazano, ma znaczący związek z CHIP2 i który jest powiązany z niewyjaśnionym wzrostem umieralności z starzejąca się populacja.3,4 Aby zrozumieć, w jaki sposób CHIP promuje miażdżycę tętnic, ważne jest zbadanie związku przyczynowego między hematopoezą klonalną a anizocytozą krwinek czerwonych w celu ustalenia, czy są to niezależne lub powiązane czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.
Rupert Phillips, BM, BS
Sabah Chaudry, BM, BS
Timothy Chevassut, FRCPath., Ph.D.
Brighton and Sussex Medical School, Brighton, Wielka Brytania

4 Referencje1. Keaney JF Jr. CHIP-ping od miażdżycy. N Engl J Med 2017; 377: 184-185
Full Text Web of Science Medline
2. Jaiswal S, Fontanillas P, Flannick J, i in. Związany z wiekiem hematopoeza klonalna związana z niekorzystnymi skutkami. N Engl J Med 2014; 371: 2488-2498