Endopeptydaza IgG u wysoce uczulonych pacjentów poddawanych przeszczepowi

Badanie przeprowadzone przez Jordan i wsp. (Wydanie 3 sierpnia) obejmowało populację niskiego ryzyka (2 pacjentów nie miało przeciwciał swoistych dla dawcy), a poziomy przeciwciał swoiste dla dawcy I klasy (główny czynnik ryzyka odrzucenia z udziałem przeciwciał) były skromne (średnia [? SD] intensywność fluorescencji, 5660 ? 2364), ale nastąpił wysoki odsetek odrzucenia (10 z 22 pacjentów [45%] z przeciwciałami swoistymi dla dawcy). Dane te budzą poważne obawy u pacjentów o podwyższonym ryzyku.
Wysoki wskaźnik opóźnionej czynności przeszczepu (77% pacjentów) wystąpił w kohorcie amerykańskiej pomimo krótkiego czasu niedokrwienia (średnia, 19,9 ? 5,2 godziny). Czy biopsje nerki, które wykonano u pacjentów z opóźnioną czynnością przeszczepu, ujawniły uszkodzenie śródbłonka lub cewek nerkowych? Ponieważ przeciwciała swoiste dla dawcy indukują właściwości sygnałotwórcze w śródbłonku2, ważne jest, aby określić, czy fragmenty swoiste dla donora F (ab ) 2 zachowują właściwości sygnalizacyjne, szczególnie jeśli pozostaną małe ilości niestrawionych przeciwciał swoistych dla dawcy, ponieważ badania z innymi przeciwciała wykazały, że właściwości sygnalizacyjne mogą ulec poprawie.3 Alternatywnie, czy duże fragmenty trawienne immunoglobulin powodują odkładanie się wewnątrznerowskie i wywołują uszkodzenie przeszczepu?
Duże odchylenie standardowe średniej szacowanej szybkości filtracji kłębuszkowej (58 ? 30 ml na minutę na 1,73 m2 powierzchni ciała) sugeruje obecność co najmniej niektórych wartości wskaźnika przesączania kłębuszkowego o niskiej wartości. Ponadto uważamy, że dane dotyczące szacowanej szybkości filtracji kłębuszkowej powinny być przedstawione zgodnie z klasyfikacją dla przewlekłej choroby nerek (np. <15 ml na minutę na 1,73 m2, 15 do 30 ml na minutę na 1,73 m2 lub 31 do 45 ml na minutę na 1,73 m2). Wreszcie, to doświadczenie z Jordana i innych. wskazuje, że potrzebne są lepsze reżimy do kontrolowania odpowiedzi na odbicia.
E. Steve Woodle, MD
Simon Tremblay, Pharm.D.
James J. Driscoll, MD, Ph.D.
University of Cincinnati College of Medicine, Cincinnati, OH

Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
3 Referencje1. Jordan SC, Lorant T, Choi J, i in. Endopeptydaza IgG u wysoce uczulonych pacjentów poddawanych przeszczepowi. N Engl J Med 2017; 377: 442-453
2. Thomas KA, Valenzuela NM, Reed EF. Idealna burza: przeciwciała HLA, dopełniacz, Fc?Rs i śródbłonek w odrzuceniu przeszczepu. Trendy Mol Med 2015; 21: 319-329
3. Woodle ES, Thistlethwaite JR, Ghobrial IA, Jolliffe LK, Stuart FP, Bluestone JA. Fragmenty OKT3 F (ab ) 2 – zachowanie właściwości immunosupresyjnych całego przeciwciała z wyraźną redukcją aktywacji komórek T i uwalnianiem limfokin. Transplantation 1991; 52: 354-360
Jordan i in. opisać silną zdolność endopeptydazy (IdeS) do degradacji IgG u uczulonych pacjentów poddawanych przeszczepowi nerki. Obawiam się, że zarówno w artykule Jordan et al. a towarzyszący mu artykuł wstępny Ingelfingera1 przesadza ze stopniem, w jakim uczulenie utrudnia transplantację nerki uzyskanej od zmarłego dawcy. Pacjenci z nadwrażliwością na liście oczekujących na przeszczep nerki w Stanach Zjednoczonych są obecnie poddawani przeszczepowi w tempie podobnym do tych u pacjentów, którzy nie są uczuleni.2 Dotyczy to również pacjentów o wysokim stopniu uczulenia, którzy mają obliczony poziom przeciwciał reagujących na panel 99% lub więcej. System przydzielania nerki przyznaje pacjentom wyższy priorytet na liście oczekujących, proporcjonalnie do ich obliczonego poziomu przeciwciał reagujących z panelem.3 Pacjenci uczuleni są poddawani przeszczepom z dobrze dobranymi nerkami bez potrzeby odczulania. Chociaż wskaźnik transplantacji może być zmniejszony u pacjentów z wyliczonym na poziomie 99,9% poziomem przeciwciał reagujących na panel, 4 mediana obliczonego poziomu przeciwciał reaktywnych względem panelu w kohorcie amerykańskiej w tym badaniu wynosiła tylko 96%. Dlatego wydaje się prawdopodobne, że większość z tych pacjentów mogła otrzymać niedorozwiniętą na krzyż negatywną przeszczepioną nerkę od zmarłego dawcy poza protokołem badania i mogła uniknąć ryzyka ponownego odbicia przeciwciał u niektórych pacjentów leczonych lekiem IdeS .
Steven S. Goldstein, MD
University of Florida, Gainesville, Floryda

4 Referencje1. Ingelfinger JR. Bakteryjny enzym degradujący IgG do pozbawionego przeciwciał. N Engl J Med 2017; 377: 487-489
Full Text Web of Science Medline