Choroba niedokrwienna serca po radioterapii raka piersi

Szacowany nadmiar względnego ryzyka choroby serca w grupach narażonych na promieniowanie. W analizie choroby niedokrwiennej serca w nordyckiej kohorcie osób, które przeżyły raka piersi, Darby i in. (Wydanie z 14 marca) obserwuje znaczny nadmiar względnego ryzyka związanego z radioterapią, co jest zgodne z ryzykiem obserwowanym w innych grupach leczonych radioterapią2,3 (Tabela 1). To odkrycie sugeruje, że średnia dawka do serca jest najważniejszą miarą w przewidywaniu choroby niedokrwiennej serca związanej z napromienianiem. Odkrycia dotyczące ryzyka radiacyjnego są również zgodne z wynikami ostatniej metaanalizy4 nisko-umiarkowanego narażenia na promieniowanie (tabela 1), co sugeruje niewielki efekt oszczędzania niskich dawek i długotrwałego narażenia na promieniowanie. Kompleksowa analiza autorstwa Darby et al. innych czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca sugeruje minimalne interakcje z ryzykiem radiogennym, ponownie spójne z (bardziej ograniczonymi) obserwacjami omówionymi gdzie indziej.4 Wszystkie te wyniki sugerują, że istnieje nadmiar niedokrwiennej choroby serca związanej z wysokimi (leczniczymi) i niskimi (diagnostycznymi) dawkami promieniowania. Chociaż istnieje obawa o zwiększonym ryzyku raka związanym z angiografiami tomografii komputerowej (CT) i skanowaniem wapnia w tętnicach wieńcowych, 6 dowodów przedstawionych przez Darby et al. i gdzie indziej5 silnie sugeruje, że klinicyści powinni również zajmować się chorobą sercowo-naczyniową i powinni ograniczać dawkę promieniowania wpływającego na serce. Mark P. Little, D.Phil. National Cancer Institute, Bethesda, MD znak. Gov Lydia B. Zablotska, Ph.D. University of California, San Francisco, School of Medicine, San Francisco, CA. Steven E. Lipshultz, MD University of Miami Miller School of Medicine, Miami, Floryda Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 6 Referencje1. Darby SC, Ewert z M., McGale P. i in. Ryzyko choroby niedokrwiennej serca u kobiet po radioterapii raka piersi. N Engl J Med 2013; 368: 987-998 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Małe MP, Kleinerman RA, Stovall M, Smith SA, Mabuchi K. Analiza odpowiedzi na dawkę dla choroby krążenia po radioterapii dla łagodnej choroby. Int J Radiat Oncol Biol Phys 2012; 84: 1101-1109 Crossref Web of Science Medline 3. Mulrooney DA, Yeazel MW, Kawashima T, i in. Wyniki pracy serca w kohorcie dorosłych osób, które przeżyły raka wieku dziecięcego i młodzieńczego: retrospektywna analiza kohorty z badania Survivor Childhood Cancer. BMJ 2009; 339: b4606-b4606 Crossref Web of Science Medline 4. Little MP, Azizova TV, Bazyka D, et al. Systematyczny przegląd i metaanaliza chorób układu krążenia pod wpływem nisko jonizującego promieniowania jonizującego i oszacowanie ryzyka potencjalnej śmiertelności populacji. Environ Health Perspect 2012; 120: 1503-1511 Crossref Web of Science Medline 5. Tukenova M, Guibout C, Oberlin O, i in. Rola leczenia raka w długoterminowej ogólnej śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych po raku u dzieci. J Clin Oncol 2010; 28: 1308-1315 Crossref Web of Science Medline 6. Einstein AJ. Wpływ ekspozycji na promieniowanie z obrazowania serca: jak dobre są dane? J Am Coll Cardiol 2012; 59: 553-565 Crossref Web of Science Medline W swoich badaniach nad ryzykiem choroby niedokrwiennej serca u kobiet po radioterapii raka piersi, Darby et al. stwierdzili, że częstość występowania głównych zdarzeń wieńcowych wzrastała liniowo ze średnią dawką do serca o 7,4% na szarość. W definicji głównych zdarzeń wieńcowych zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca włączono zgodnie ze specyficznymi kodami. Nie można jednak wykluczyć zgonów pacjentów z chorobą zastawek, zwłaszcza z chorobą zastawkową aortalną. Wykazano, że choroba zastawek, zwłaszcza zwężenie zastawki aortalnej, jest dobrze rozpoznanym po wikłaniem radioterapii.1-3 Poniższe wyniki mogą potwierdzić rolę choroby zastawkowej u osób z przyczyn niedokrwiennych. Procentowy wzrost na szarość w częstości poważnych incydentów wieńcowych i procentowy wzrost w zależności od czasu, jaki upłynął od ekspozycji na promieniowanie w tych samych zdarzeniach, były podobne u kobiet z oraz bez czynników ryzyka choroby wieńcowej. Tak więc, wpływ choroby zastawkowej na szybkość śmierci z przyczyn niedokrwiennych musi być dalej analizowany w badaniu Darby et al. Konstantinos Toutouzas, MD Georgios Benetos, MD Christodoulos Stefanadis, MD Athens Medical School, Ateny, Grecja com Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 3 Referencje1. Nadlonek NA, Weyant MJ, Yu JA, i in. Promieniowanie indukuje osteogenezę w komórkach śródmiąższowych zastawki aortalnej człowieka J Thorac Cardiovasc Surg 2012; 144: 1466-1470 Crossref Web of [patrz też: dermatolog, badanie kardiologiczne, leczenie niepłodności Warszawa ]

[podobne: zespół williego pradera, ortezy kończyn dolnych, zespół marfana test kciuka ]